3/1
*Keď profesor príde do triedy, tak je už plná tretiakov, lebo profesor trochu mešká. Preto nestráca čas a okamžite začne.* Dobrý deň, žiaci. Prosím, prepáčte mi, že trošku meškám, ale musel som ešte niečo dôležité vybaviť. Tak hneď prejdeme k veci. Takže, dnes sa budeme venovať protizaklínadlám. Vie mi niekto povedať, akú predponu má protizaklínadlo pri zmene materiálu a farby? *Pozrie na študentov.* Predponu de-. *Povie jedno dievča.* Správne. *Mávol prútikom na tabuľu, kde sa zjavilo:*
zmena materiálu, farby alebo neúplná premena |
predpona de- |
Pri premene neživého objektu na neživý objekt to bude prípona -as. *Povie a mávne prútikom na tabuľu, kde sa zjavilo:*
zmena materiálu, farby alebo neúplná premena |
predpona de- |
premena neživého objektu na neživý |
prípona -as |
Pri premene neživého objektu na živý to bude predpona -iz. Takisto to bude platiť aj pri premene živého objektu na neživý. *Povie a mávol prútikom na tabuľu, kde sa zjavilo:*
zmena materiálu, farby alebo neúplná premena |
predpona de- |
premena neživého objektu na neživý |
prípona -as |
premena neživého objektu na živý |
predpona iz- |
premena živého objektu na neživý |
predpona iz- |
Kto mi povie, aká premena nám ešte chýba? *Spýta sa. Jeden chlapec sa prihlásil a povedal:* Premena živého objektu na živý. *Povie.* Správne. *Mávol prútikom na tabuľu, kde sa zjavilo:
zmena materiálu, farby alebo neúplná premena |
predpona de- |
premena neživého objektu na neživý |
prípona -as |
premena neživého objektu na živý |
predpona iz- |
premena živého objektu na neživý |
predpona iz- |
premena živého objektu na živý |
prípona -el |
Dnes ešte preberieme náročné kúzlo neviditeľnosti, takže sa, prosím, veľmi sústreďte. Je to neverbálne zaklínadlo. Vie niekto, aké je to neverbálne zaklínadlo?* Prihlási sa jedno dievča a povie:* Je to zaklínadlo ktoré nemusíme vysloviť.* Profesor povie:* Správne a ešte by som dodal, že tieto zaklínadlá sú veľmi užitočné, ak nechceme aby niekto vedel ako práve čarujeme. Takže kúzlo ktoré sa naučíme je kúzlo na zneviditeľnenie predmetov a nazýva sa imanimatus. Samozrejme musíte si uvedomiť, že nemôžete nechať zneviditeľniť príliš veľké predmety, ako je napríklad hrad Rokfort. To môže spraviť len vysokokvalifikovaní čarodejníci, ktorí sú na to určení. Takže vám to najprv, ako vždy predvediem a potom si to skúsite sami. *Profesor namieril prútik na pripraveného slimáka, urobil Q-pohyb a povedala:* Imanimo! *Celý slimák kompletne zmizol.* Tak a vidíte to. Slimák zmizol. Najprv budete musieť premieňať len slimákov lebo sú bezstavovce a ľahko sa premieňajú a postupne budeme premieňať aj ťažšie veci. Ešte predtým ako začnete vás chcem upozorniť, že nebuďte zúfalí, ak sa vám to nepodarí hneď na prvý raz pretože toto kúzlo je dosť ťažké. Môžete začať. *Žiaci prikývnu a začnú. Niektorým to ide skvelo no iným sa podarilo nechať zmiznúť len ulitu alebo časť slimáka. No boli vytrvalí a s profesorovou pomocou to zvládli všetci.* Potom profesor pokračoval:* Tak myslím, že vám to celkom ide, tak prejdeme k protizaklínadlu, ktoré je tiež neverbálne. Takže, protizaklínadlo ma predponu us-. Samozrejme vám to predvediem. *Profesor namieril prútik na slimáka, ktorého nebolo vidieť, urobil už známy pohyb a povedal:* Usimanimo!* V tom momente sa slimák objavil na stole.* No dúfam, že to všetci chápete. Ešte si to stihnete skúsiť na hodine, tak rýchlo.* Vtedy všetci začali premieňať svojich slimákov naspäť. Veľmi im to nešlo, ale potom sa to už celkom zlepšilo.* Je to síce neverbálne zaklínadlo, no môžete ho aj vysloviť. Neverbálne je preto, lebo je ľahšie keď si na to pomyslíte, ako na nejaké iné. To je na dnes všetko. Ešte si opíšte úlohu a môžete ísť. Úlohy ako vždy posielajte na robert.haide.brong@gmail.com.
Domáca úloha:
1, Stačí, ak pôjdete do študovne a tam budete DLHŠIE cvičiť zaklínadlo neviditeľnosti (min 100 slov, RPG príbeh).
2, Nájdite nejaké obrázky týkajúce sa transfigurácie.
3, Napíšte RPG príbeh o kúzle neviditeľnosti – min 150 slov.